سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کلام اول سلام

بخش های وبلاگ

مطالب خواندنی

.:: کپی برداری از مطالب این سایت تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد ::. 

سوالی همیشه برایم مطرح بود و آن اینکه  آیا گر یک آقا یا خانم بخواهند در یک اتاق نماز بخوانند آیا خانم باید عقب تر بیاستد یا خیر؟
در عرف مردم این مطلب جا افتاده که باید خانم عقب تر بیاستد و در غیر این صورت نماز یکی از آن دو باطل است اما نظر دو نفر از مراجع خلاف این است (در مورد نظر سایر مراجع اطلاعی ندارم)
حضرت امام خمینی می فرمایند:
بنا بر احتیاط مستحب باید زن عقب‏تر از مرد بایستد و جاى سجده او از جاى ایستادن مرد، کمى عقب‏تر باشد.[توضیح اینکه احتیاط مستحب، احتیاطى است همراه با فتواى مجتهد، که رعایت آن خوب است؛ ولى واجب نیست و مقلد نمى‌تواند در آن مسأله، به مجتهد دیگر رجوع کند] (تحریرالوسیله ج1، المقدمة الرابعة فی المکان، ص135، م8 و توضیح المسائل، م886)
و مقام معظم رهبری نیز مقام معظم رهبری می فرمایند:
لازم است میان زن و مرد در حال نماز حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد مُحاذى [موازى] یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستند، نماز هر دو صحیح است. این حکم بنا بر احتیاطِ واجب است. (کتاب راهنمای فتوا بخش مکان نماز گزار - متن این کتاب را می توانید از اینجا بخوانید)
قصدم از نوشتن این مطلب این بود همیشه آنچه در عرف گفته می شود قابل اعتماد نیست و خصوصا در احکام باید به مراجع تقلید مراجعه و حکم را از ایشان دریافت کرد